Facebook profile picture

PG.Lost (S)

Info

(official homepage)

Hailing from the city of Norrköping in east Sweden, pg.lost are a post-rock collective who have described their sounds as “Swedish experimental instrumentalism”. In contrast to the largely swamping, unwavering soundscapes of contemporaries such as This Will Destroy You and Explosions In The Sky, the band’s sound is anchored by confrontational riffs and bombastic percussion, transcending the vast melancholy ambience mastered by other outfits within the genre.

The group have put out a number of highly acclaimed releases, with their sonic palette going through a surefire yet gradual evolution between each recording and accompanying tour; ranging from the Yes I Am EP, the demo that caught the attention of indie label Black Star Foundation in 2006, the first full-length album It’s Not Me, It’s You in 2008, to 2009’s In Never Out, and 2012’s Key.

2013 saw pg.lost release a split-side vinyl with Chinese contemporary instrumental rock band Wang Wen, by that point good friends, who they had met through their extensive touring in China.

Their fourth full-length album, 2016’s Versus, released by Pelagic Records, presented many of the band’s familiar, layered, soundscapes; although less of the effect-laden vocals from previous works, paving the way for more synth and keyboard-focused work. The album met widespread acclaim from both critics and fans alike and was toured in front of audiences throughout Europe and Asia.

In 2017, the band’s first live album was released, a recording from their celebrated third performance at the prestigious Dunk! Festival in Belgium, a mecca for instrumental rock fans all over the world. Their performance “left no doubt that this band is on the course for true greatness” and forged their place as a mainstay of the post-rock scene.

The final leg of the band’s upcoming tour will see them headline Pelagic Fest in Berlin, and along with other headline shows, play support for Deftones at Robert Smith’s curated Meltdown Festival in London. The band then intends to return to the studio in Sweden to write and record the anticipated follow-up to Versus.

(http://www.laut.de/pg.lost)

Auf der Suche nach musikalischer Melancholie ist Skandinavien meist eine gute Adresse. Ganz besonders Schweden. Auch wenn die ersten Reminiszenzen dabei im Metalbereich zu finden sind, mit instrumentalem Postrock funktioniert das ganz genauso, wie pg.lost beweisen.

Wobei der Vierer aus Norrköping auch gerne mal ein paar Hoffnungsschimmer durchblitzen lässt. Und obwohl auf dem Papier mit klassischer Gitarre/Gitarre/Bass/Schlagzeug-Besetzung geführt, setzen Matthias Bhatt, Gustav Almberg, Kristian Karlsson und Martin Hjertstedt verstärkt auf Synthesizer, um um die Riffs und Melodien herum stets eine dichte Atmosphäre zu kreieren.

Das Ergebnis bietet quasi eine Blaupause des modernen Postrocks. Dynamik spielt eine zentrale Rolle, die Kompositionen pendeln stetig zwischen wiegender bis brachialer Rhythmik und weiten Melodiebögen. Die Instrumentalisten spielen sich gegenseitig die Noten zu.

Die große Öffentlichkeit bleibt der Band ob ihres Nischengenres zwar verwehrt, aber gerade in Asien erspielt sie sich eine mittelgroße Fanbase. Kurz vor Release ihres vierten Longplayers "Versus" gehen pg.lost 2016 dorthin auf dreiwöchige Headliner-Reise. Eine größere Europa-Tour im Vorprogramm von Alcest und Mono folgt.

Das Album schreibt die Band ungewöhnlicherweise getrennt. Ideen kursieren zunächst online zwischen den Mitgliedern, bevor es direkt ins Studio zum Aufnehmen geht. Der Titel "Versus" entstammt dabei direkt dem Songwriting-Prozess: zwei Ideen, die nie dafür gedacht waren, in einem Stück aufzutauchen, entpuppten sich letztendlich doch als zusammenpassender Glücksgriff: "Es ist möglich, dass zwei Dinge, die auf den ersten Blick grundverschieden erscheinen, am Ende die perfekte Verbindung ergeben", erklärt Gustav Almberg. Doch pg.lost denken auch über musikalische Grenzen hinaus: "Vor allem ist der Albumtitel aber auch eine Reflexion der heutigen Gesellschaft, die mehr und mehr polarisiert." Wie die Musik das ohne Worte ausdrückt? Findet es raus.