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Kælan Mikla (ISL)

Info

(https://roadburn.com/band/kaelan-mikla/)

From the barren wasteland of Iceland, comes the barren sounds of Kælan Mikla, a performance art trio who formed just four years ago, after winning a poetry slam at their local library. Armed with thundering bass, hypnotic drums and minimal synth waves, Sólveig Kristjánsdóttir, Margrét Harrysdóttir and Laufey Soffía soundtrack the apocalypse, with threatening darkwave rumblings beneath ominous monologues broadcast in their mother tongue and the occasional cathartic, blood-curdling banshee wail.

Their live performances are a rabid, pulsing, howling trip that flit between mesmerising coquettishness and the feral lashings of wild women, a push and pull of desolate beauty and dystopian panic. Inspired by both their country, and undoubtedly its unique musical legacy, from Björk to Sigur Ros, Kælan Mikla will delight fans of Chelsea Wolfe, Mazzy Star, Daisy Chainsaw, Cocteau Twins, Joy Division and Lydia Lunch.

Having played regularly in Reykjavik, the band have been invited to play homeland festivals Airwaves and Eistnaflug, as well as recently completing a short European tour, but this will be their first invitation to Roadburn, one that should see them embraced by the aural adventurers passing through those hallowed gates of the 013 (on Thursday, April 19).

Offering up odes from their 2016 self-titled debut full-length, and their early experimentations into raw, riot-grrl, post-punk poetry, as gathered on the recent Mánadans, an album of previously unheard demo tracks from 2013 to 2014, Kælan Mikla are a must-see act, one that will soon be added to the ever-growing list of bands who Roadburners will proudly claim they discovered at the festival.

(https://www.nocturnal-culture-night.de/en/bands/kaelan-mikla/)

Frischer minimalistischer Sound aus Islands Musikszene: Kælan Mikla entführen uns in unbekannte Sphären und zelebrieren die Traurigkeit. Diesmal wird es düster. Die Musik der Newcomer Band Kælan Mikla ist dunkel, ist geheimnisvoll und erinnert ein wenig an Bauhaus, ein wenig an die frühen Joy Division Songs und lässt keinen Frohmut zu. So sieht man die Künstlerinnen Sólveig Matthildur Kristjánsdóttir (Schlagzeug und Keyboard), Margrét Rósa Dóru-Harrysdóttir (Bass) und Laufey Soffía Þórsdóttir (Gesang) nur selten lachen, wenn sie ihre Musik aufführen. Ein dunkler Bass im Kontrast zu dem teils schrillen und fast schreienden Gesang Laufeys, unterstützt von Halleffekten, erzeugt eine apokalyptische Atmosphäre. Sie selbst bezeichnen ihre Musik als „no wave, but gloomy poetry punk“. Wer sie das erste Mal sieht, wird kaum glauben, dass diese noch recht jungen Künstlerinnen diese Kraft der Finsternis ausströmen können. So jung und unschuldig wirken sie trotz ihrer dunklen Kleidung und Piercings. Kælan Mikla rollen einen Soundteppich aus, auf dem man sich wunderbar mit der Schönheit der Traurigkeit und der Vergänglichkeit des Lebens beschäftigen kann. Ihre Auftritte, die oft an Kunstperformances erinnern, hüllen die Zuschauer in eine Decke aus düsterer Melancholie, emotionalem Schwarz und ganz viel Island. Ihr aktuelles Album „Mánadans“ erschien im April 2017.

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