Lukas Dreyer (D)

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Lukas Dreyer, well-known as solo cellist in the Altenburg-Gera Philharmonic Orchestra, founder of the 12 Thuringian Cellists, instructor at the Weimar (Germany) University of Music, as well as initiator and artistic director of the Leipzig Wave-Gothic festival’s WGT Music Chamber, has made the musical rounds of Germany’s states of Thuringia and Saxony. The cellist ultimately achieved international recognition through his cello quartet quattrocelli, which he founded while still a student, and which is now celebrating its 20th anniversary. Combining his love of Baroque music and jazz, in 2015, he founded the international concert ensemble “Freiraum Syndikat”, which, with a bold combination of cello, jazz guitar, and two recorders, recreates the opulence of an entire chamber orchestra in its performances. The four musicians’ specialty is their mutual attempt to break boundaries and leave behind comfort zones, while, in a blend of improvisation, playful refinement, and a mixture of differing musical styles spanning over four centuries, creating never-before-heard musical novelties. The ensemble’s success has already led to collaboration with such renowned composers as Moritz Eggert and Henning Sieverts.

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Als Solocellist beim Philharmonischen Orchester in Altenburg-Gera bekannt, Gründer der 12 Thüringer Cellisten, Dozent an der Hochschule für Musik in Weimar sowie Initiator und künstlerischer Leiter der WGT Musik Kammer des Wave-Gotik-Festivals in Leipzig, drehte Lukas Dreyer bereits in Thüringen und Sachsen seine Runden. Internationale Bekanntheit, erlangte der Leipziger Cellist schließlich mit seinem Celloquartett quattrocelli,
das er bereits zu Studienzeiten gründete und nunmehr sein 20-Jähriges Jubiläum feiert. Zwischen Barock und Jazz: 2015 gründete er das internationale Konzertensemble Freiraum Syndikat, das mit einer gewagten Mischung aus einem Violoncello, einer Jazzgitarre und zwei Blockflöten die Opulenz eines ganzen Kammerorchesters auf die Bühne bringt. Die vier Musiker sind Spezialisten im gegenseitigen Versuch, Grenzen zu überwinden und Komfortzonen zu verlassen, um durch Improvisation, spielerischer Raffinesse und die Kombination verschiedener musikalischer Stile aus über vier Jahrhunderten ungehört Neues entstehen zu lassen. Nicht ohne Grund konnte das Konzertensemble bereits mit namhaften Komponisten wie Moritz Eggert oder Henning Sieverts zusammenarbeiten.