Facebook profile picture

Mushroom's Patience (I)

Info

(official homepage) Mushroom’s Patience is an Italian/Austrian avantgarde band formed in 1985 in Rome, Italy. Their music combines different genres of music with a personal post-human philosophical thought. The band’s typical concept albums tell stories about strange mutated creatures and hazardous journeys across wasted post-industrial lands, in the past through Dicer’s Oath and now through Jellyfish, a journey across itself, turning around, forever for four.

Mushroom’s Patience have explored different music styles in their career and many talented artists such as Stefano Buonamico, Luca Raffaelli, Roberto Fiorucci, Juergen Weber (Novy Svet) have been members and have contributed to realize music under the flag of this project.

It isn’t possible to classify Mushroom’s Patience as a specific genre because every release is different to the previous in style and genre, and so journalists and music critics alike have always found it very difficult to paint a picture or write a biography about them, in some cases they invented something strange that has made the cryptic story of this band even more insane.

In fact only confused and chaotic information can be found on the web and on paper because the band hate to have an official line of communication and quoting a thought of mastermind Dither Craf: “Only an empty bin needs to be described to exist”.

The anarchistic mood of this band makes every kind of collaboration with musicians from different origins possible and thanks to this peculiar characteristic they have found in a mushroom the perfect symbol to describe their anarchist vision.

The name comes from the text of an old Japanese book for children and was read by Dither Craf during his long and psychedelic stay in South Kensington (London) in 1980.

(http://alternativmusik.de/rezensionen/mushrooms-patience-jellyfish/) Wenn es eine Konstante bei Mushroom’s Patience gibt, dann dass das Projekt immer wieder komplett unberechenbar bleibt. Nachdem Road to nowhere einen grotesken Roadmovietrip ähnelte, mit Country-Einflüssen und ins Abstruse gebogenen Melodien ist nun Jellyfish nicht weniger musikalisch abwegig. Musikalisch ist Mushroom’s Patience ja immer eigen. So, als würde man die Welt durch eine Vexierlinse betrachten, die den Betrachter optisch täuscht, Formen verzerrt und Dinge vorspiegelt, die eigentlich nicht sein können. Diesmal geht es musikalisch in Bereiche, die fast an Popmusik erinnern und dennoch immer wieder ins Surreale kippen.

Dabei beginnt man in der Tat harmlos mit Subconscious thrill, bei dem auch direkt einer der vielen Gastmusiker auf dem Album zu hören ist: Genevieve Pasquier gibt dem Lied eine düster-verträmte Grundstimmung. Danach kippt man immer wieder in andere Gefilde. Diese bestehen entweder aus verschrobenen Gitarren wie Chairman WOW und History causes oder aus elektronischen Elementen, was ganz besonders für Tearing the place down gilt, zu dem es auch ein sehenswertes Video gibt. Gesanglich unterstützt wurde man dabei von Stephen Mallinder von Cabaret Voltaire. Vortex dagegen enthält Dubstep-Elemente. Cynical ist dagegen tanzbar und es erklingt Euskis Stimme, die sonst bei Roma Amor zu hören ist. Shoegazig sind dagegen Patricia und der Titelsong. Things in the forest enthält dann wiederum elektronische Elemente und trifft auf Death Metal-Gegrunze von Wolfgang Weiss von Cadaverous Condition.

Viele Einflüsse lässt das Album auf den Hörer los, die zunächst sortiert werden müssen und erstmal keine Orientierung ermöglichen. Aber auch nach mehreren Durchgängen erkennt man zwar Dinge wieder und hat das Gefühl zu wissen, wo es in etwa lang geht, einen roten Faden wird man aber vergebens suchen, weswegen man bei Jellyfish auch keine Angst davor haben sollte einfach mal nicht zu wissen, wo die Reise hingehen mag.