(http://www.oper-leipzig.de/en/das-leipziger-ballett/geschichte)
Leipzig Ballet, with its origins dating back to the late seventeenth century, is now widely recognised as one of the great international ballet companies. In the 1940s, Mary Wigman set a milestone with her choreography of Carl Orff’s Carmina Burana – with features of expressionist dance. Since the opening of the Neues Opernhaus (New Opera House) in 1960, virtually all the great narrative ballets have been performed, as well as new works.
1991 saw the start of a new era with the appointment of Uwe Scholz as Director of Ballet and Principal Choreographer. His first première in Leipzig, The Creation, which remains the flagship of the company in the neoclassical tradition, was followed by symphonic ballets such as The Great Mass, Symphony No. 7 in A major and Bruckner 8, which were staged as guest performances throughout Europe and in Hong Kong. Following Uwe Scholz’s death in 2004, the new Director of Ballet, Paul Chalmer, made his mark, inter alia, with a three-year Stravinsky cycle.
Since the 2010/11 season, Mario Schröder has taken over the company as Director of Ballet and Principal Choreographer. He previously held the same posts in Würzburg and Kiel, and has created well over 60 choreographies, including in Japan, the US, Russia, Mongolia and France as well as for great German venues such as the Deutsche Oper (German Opera) and Komische Oper Berlin (Berlin Comic Opera) and for the Aalto Ballett Theater Essen (Aalto Ballet Theatre in Essen). He worked with Ruth Berghaus, Maxim Dessau, Nikolaus Lehnhoff and Uwe Scholz and has won numerous choreography competitions.
(http://www.oper-leipzig.de/de/das-leipziger-ballett/geschichte)
Das Leipziger Ballett, dessen Ursprünge bis ins späte 17. Jahrhundert reichen, zählt heute zu den großen internationalen Kompanien. In den 40er Jahren des 20. Jahrhunderts setzte Mary Wigman mit ihrer Choreografie von Carl Orffs »Carmina Burana« - mit Stilmitteln des Ausdruckstanzes - einen Meilenstein. Seit Eröffnung des Neuen Opernhauses im Jahr 1960 wurden nahezu alle großen Handlungsballette, aber auch zeitgenössische choreografische Handschriften aufgeführt.
Die Einleitung einer neuen Ära erfolgte 1991 mit dem Antritt von Uwe Scholz als Ballettdirektor und Chefchoreograf. Seiner ersten Leipziger Premiere »Die Schöpfung«, folgten sinfonische Ballette wie »Die Große Messe«, »Siebente Symphonie« und »Bruckner 8«, die auf Gastspielen in ganz Europa und Asien gezeigt wurden. Nach dem Tod von Uwe Scholz in 2004 setzte der neue Ballettdirektor Paul Chalmer u.a. mit einem dreijährigen Strawinsky-Zyklus wesentliche Akzente.
Mario Schröder hat seit 2010/11 als Ballettdirektor und Chefchoreograf die Company übernommen. Zuvor wirkte er in gleichen Positionen in Würzburg und Kiel, schuf weit über 60 Choreografien u. a. in Japan, USA, Russland, Frankreich und der Mongolei sowie für große deutsche Bühnen wie Deutsche Oper und Komische Oper Berlin und für das Aalto Ballett Essen. Er arbeitete mit Ruth Berghaus, Maxim Dessau, Nikolaus Lehnhoff und Uwe Scholz zusammen und ist Preisträger zahlreicher Choreografie-Wettbewerbe.