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Die Wilde Jagd (D)

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Music from the Rauhnächte:
Die Wilde Jagd go hunting in the thicket of Neo-Krautrock, Electronica and Synthpop

Every year anew, during the Rauhnächte (those harsh nights between Christmas and Twelfth Day), the Wild Hunt (Die Wilde Jagd) rides across the country: raucous, jeering hunters from the netherworld, whose path it is better not to cross. This is an ancient Germanic myth, which, in slightly varied form, is known in many parts of Europe and whose name Ralf Beck and Sebastian Lee Philipp have aptly chosen for their new project.

The two first met in 2006 in Düsseldorf’s Salon des Amateurs, a meeting place for new and established experimental musicians and artists, also known as Germany’s “postpunk Hacienda”. It seems no coincidence that Düsseldorf is the duo’s founding city: their music is full of subtle references to local acts, such as Kraftwerk, NEU!, DAF, Liaisons Dangereuses, Pyrolator, the Krupps and Propaganda.

Since their first meeting, Beck and Philipp regularly come together during the time of the Rauhnächte to record in Beck’s well-equipped studio. Using the numerous analog keyboards and recording devices assembled there, and combining them with a diverse range of percussion instruments, they create their own “hunting music”, which at times sounds unsettling, like swampland or a dark forest, but also urgent and pressing, like incandescent lasers or a hypnotic dance.

Their soundscape is marked by repetitive guitar loops, electronic percussion, drums and synthesizers. Booming tom-toms and medieval-sounding flutes herald the start of the hunt. Whispering, reciting voices conjure up the spirits of the woods, while synthetic sounds, melodies and noises flit about before they are re-captured, structured and grounded by crystalline beats and pulsating bass lines.

Let the hunt begin!

(https://www.eldoradio.de/silberling-der-woche/die-wilde-jagd-die-wilde-jagd)
Der Salon des Amateurs in Düsseldorf ist das Wohnzimmer all derer, die den experimentellen Klängen des Krautrock verfallen sind. Seit 2004 sagen sich Kunst und Disco Gute Nacht im Club/Bar-Hybriden der Düsseldorfer Kunsthalle. So ist es nicht verwunderlich, dass sich an diesem Ort regelmäßig ein beachtliches Portfolio an Künstlern und Musikern bei einem Drink zum Plausch trifft. Neben Bands wie Kreidler, Hauschka und Stabil Elite haben sich auch der Düsseldorfer Ralf Beck und der Berliner Sebastian Lee Philipp im Salon kennengelernt und starten kurze Zeit später ihr gemeinsames Projekt Die Wilde Jagd.

Schon der Bandname ist eine bezeichnende Darstellung der dunklen, mystischen und teils bedrohlichen Klänge die das Kollektiv hervorbringt. Laut einem uralten germanischen Volksmythos bezeichnet die wilde Jagd Erscheinungen am Nachthimmel, die jedes Jahr zur Zeit des Jahreswechsels während der Wintersonnwende beobachtet werden können. Das Himmelsbild besteht in diesen rauen Nächten aus einem johlenden, polternden und unheilverkündendem Geisterzug direkt aus dem Reich der Toten. Die Jagdteilnehmer sind Männer Frauen und Kinder, die allesamt an einem gewaltsamen oder grausamen Tod gestorben sind.

Die Geisterjagd vertonten Becks und Philipps mit einer großen Auswahl aus Becks Sammlung analoger Synthesizer, von wegen Digital ist besser! Auf Burg Wallenstein fällt der Startschuss zum Jagdspektakel. Mit rasselnden Percussions und repetitiven Synthesizer Klängen fordert „Wah Wah Wallenstein“ die Jäger dazu auf, ihre Pferde zu satteln. Unter zuckenden Lichtern und dröhnenden Bässen werden die Tiere angetrieben und das Jagdhorn geblasen. Schon in diesem aufrührenden Opener, stellt das Duo seine musikalische Bildgewalt unter Beweis, denn auch ohne Texte zeichnet Die Wilde Jagd vielschichtige Bilder zu ihren Geschichten. [...]